Vores pædagogik

Emergent pædagogik

De elever vi modtager er ofte vedbeskrevet, så vi ved hvilke udfordringer de kommer med.
Vi arbejder ud fra daglige observationer, og det er vores erfaring, at arbejdet med at få ryddet de personlige og sociale udfordringer af vejen åbner læringsvinduet.

Vi har en emergent pædagogisk tilgang til eleverne. Det er:

  • En pædagogisk praksis, hvor pædagogen i arbejdet med barnet eller den unge altid er bevidst om roller, relationer, ressourcer, perspektiver og personlige potentialer, og kan sætte det ind i relevante teoretiske og metodiske sammenhænge.
  • En pædagogik, hvor pædagogen på trods af problemstillingernes kompleksitet aldrig mister overblikket eller fornemmelsen for, hvor barnet eller den unge er på vej hen, og hvad den grundlæggende pædagogiske opgave er.

I praksis betyder det, at for at hjælpe os med at bevare overblikket i behandlingen arbejder vi i de følgende tre kompetencer områder:

Den personlige kompetence – Hvad er der i barnets værktøjskasse?

Her arbejder vi eksempelvis med:

  • Hvordan agerer barnet i forhold krav?
  • Resiliens – er barnet modstandsdygtig?
  • Selvværd og trygheds behov
  • Selvregulerende/behovsstyret
  • Interesser og styrkesider

Den sociale kompetence – Hvordan agerer barnets i samspil med andre?

Her arbejder vi eksempelvis med:

  • Hierarki
  • Interaktion med andre
  • Hvordan er barnets adfærd i forbindelse med samarbejde?
  • Interesser og styrkesider

Den faglige kompetence – Hvordan tilegner barnet sig ny viden?

Her arbejder vi eksempelvis med:

  • Hvad er barnets standpunkt i de enkelte fag?
  • Hvordan lærer det enkelte barn bedst?
  • Interesser og styrkesider

Statusbeskrivelse

Udover observationer i forhold til de tre ovenstående kompetenceområder, arbejdes der I det daglige ligeledes med børnenes generelle og fundamentale værdier og kompetencer, ligesom kropsbevidsthed, motorik og bevægelse har høj prioritet.

Hertil kommer en behandlingslinje, hvor der er et mere dybdegående fokus på det enkelte barns udfordringer og kompetencer. Behandlingslinjen tager afsæt i en statusbeskrivelse i forhold til de tre kompetenceområder, og er et vigtigt redskab for barnets videre udvikling.

Behandlingslinjen udarbejdes efter følgende model:

  • Hvorfor fokuseres på netop denne problemstilling?
  • Hvordan arbejder voksne og børn med problemstillingen?
  • Hvilke succeskriterier/tegn vil vi gerne se, for at vi bevæger os i den rigtige retning?
  • et tidsperspektiv?

Behandlingslinjen evalueres løbende.

Vil du i kontakt med os?

Udfyld formularen herunder og vi kontakter dig hurtigst muligt.

Privatliv
Natur & Helhedsskolen Billesbølle

Nødvendige cookies